25. tammikuuta 2007

Kulttuurin arvo - mikä se on?

Mikä on kulttuurin (merkityksessä: taide ja tiede) arvo? Nykyään sillä tuntuu olevan ihmisten enemmistölle pelkkä välinearvo - eli käydään katsomassa auktoriteettien suosittelemia kulttuurin tuotteita, jotta saataisiin hyväksyntää ja oltaisiin muiden silmissä kulturelleja ja kiinnostavia ihmisiä. Tuntuu, että kovin harvoin enää kulttuurin äärelle mennään kokemaan jotakin, syventymään uusiin tai vanhoihin merkityksellisiin ajatuksiin. No, toisinaan sentään mennään viihdyttämään itseään niin, että elämän ikävät asiat unohtuvat hetkeksi. Tämä on kuitenkin enemmän viihdettä kuin kulttuuria.

Yrityksille kulttuuri on jo pidempään ollut pelkkä väline taloudellisen voiton saamiseen, eikä trendi ole muuttumassa. Totta onkin, että juuri kulttuuri on aikoinaan mahdollistanut suomalaisten yritysten kansainvälisen menestyksen. Yritykset osaavat myös käyttää hyödyksi sitä, että kulttuurin tekijälle kulttuurilla on muukin arvo kuin rahallinen arvo. Osittain tämän takia tekijät ovat nyt joutuneet ahtaalle. Ja tekijänoikeuslain siirtäminen opetusministeriöstä kauppa- ja teollisuusministeriöön huonontaisi tilannetta vielä monin verroin. Yritykset ovat jo yhdistäneet voimansa oman etunsa ajamiseksi, nyt on myös kulttuuriväen pakko yhdistyä.

Pelkkä välinearvo tuntuu nykyään olevan paitsi kulttuurilla, myös sen tekijöillä. Yritykset haluavat viedä tekijänoikeudet kulttuurintekijöiltä eli sisällöntuottajilta. Apurahoja riittää vain parille prosentille taiteilijoista, ja ne, jotka niitä saavat menettävät sosiaaliturvansa ainakin äitiys-, työttömyys- ja sairauspäivärahan osalta (tästä voisi päätellä, että apurahat on suunnattu lähinnä nuorille, terveille ja lapsettomille taiteilijoille, mutta näin ei oikeasti ole). Apurahoista ei myöskään kerry eläkettä, kuten muista tuloista! Vanhemmalle taiteilijasukupolvelle tämä on todella uhkaava tilanne - heistä sentään moni on saanut apurahoja.

Kela tulkitsee mielivaltaisesti apurahan tuloksi tai ei-tuloksi aina niin päin, että se huonontaa kulttuurintekijän asemaa (ikäänkuin Kela epäilisi kulttuurin tekijää kroonisesti epärehelliseksi oman edun tavoittelijaksi, jota on pidettävä erityistarkkailussa). Lisäksi taidemuseot ja näyttelyiden järjestäjät maksavat kyllä työntekijöilleen palkkaa, mutta eivät taiteen tekijöille, joiden teoksia museoissa esitetään. Artisti maksaa. ;-)

Yhteiskunnassa on menossa kausi, jolloin on luvallista pompottaa ihmisiä miten tahtoo, jos siihen vain on mahdollisuus eli valtaa. Ihmisarvon kurssi on laskussa. Tämänhetkinen yleinen moraali sallii sen, että kulttuuriväeltä evätään sosiaaliturva, yritykset voivat yksipuolisesti sanoa irti sitoutuneimmatkin työntekijänsä ja jopa nuorisoa voidaan mollata julkisesti, täysin epäasiallisesti ja julmasti auktoriteettien taholta televisio-ohjelmissa. Jos Idols-kisa olisi laulukilpailun sijaan esimerkiksi nuorten tekniikan taitajien kilpailu, voitaisiinko osallistujia silloin nöyryyttää julkisesti näin epäasiallisesti esimerkiksi tekemällä huomautuksia heidän ulkonäöstään? Miettikää sitä.

Nämä erilaiset nöyryyttämiseen liittyvät faktat ovat järkyttäviä kun ajattelee, millaisia tragedioita ne merkitsevät yksittäisen (mutta määrällisesti jopa usean kymmenen tuhannen) ihmisen elämässä. Jos lapsemme kasvavat tähän pompotuspeliin, heistä tulee helposti joko suorittajia tai katkeroituneita syrjäytyjiä, jotka käyttävät vähäisenkin tilaisuuden pompottaa ketä tahansa toista ihmistä heti tilaisuuden osuessa kohdalle. Tällaisessa yhteiskunnassa empatiaa tuntemaan kykenemättömät psykopaatit saavat moraalisen oikeuden rellestää vapaasti ja ajaa muita ihmisiä itsemurhan partaalle.

Kulttuurin tehtävä on ollut muistuttaa ihmisiä perusasioista - ihmisoikeuksista (vapaudesta), oikeudenmukaisuudesta (tasa-arvosta) ja empatiasta (veljeydestä) ja pitää käynnissä yhteiskunnan arvokeskustelua. Mitä tapahtuu, jos meillä ei kohta enää ole yhtään kulttuurin tekijää? Jos päätetään, ettei heitä tarvita? Tai jos he menevät lakkoon kurjien olojensa takia? Miksi yhteiskunta muuttuu ilman kulttuuria? Lakkaako se olemasta sitämukaa, kun viimeisiltäkin asioilta katoaa merkitys? Tai entä jos vihaisia kulttuurin tekijöitä on kahden vuoden päästä 36 000 henkeä? Jos siihen mennessä heidän tilanteensa ei edelleenkään ole muuttunut paremmaksi, mitä he tekevät?

Valitettavasti yhä harvemmilla ihmisillä on "kulttuurin lukutaitoa", eli uskallusta lähestyä teosta ja kokea se (tai olla kokematta) omalla tavallaan. Tämä taito vähenee tulevaisuudessa ennestään, kiitos taideaineiden vähentämisen perusopetuksesta. Ihmisillä tulee siis olemaan yksi kanava vähemmän saada vaikutteita ja olla vuorovaikutuksessa. Tämä heikentää mahdollisuuksia tehdä uusia innovaatioita. "Kulttuurin lukutaidon" väheneminen vahvistaa myös kulttuurin arvon muuttumista pelkäksi eliitin statusarvoksi.

Miten te muut näette tulevaisuuden? Pitäisikö tehdä jotain? Mitä? Miten saamme kulttuurin arvostusta nostettua sille kuuluvalle tasolle?

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Anonyymi kirjoitti...

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Taiteilijajärjestöt%20haluavat%20Suomeen%20kulttuurineuvoston/1135224788736?ref=rss

terv. a-m

Anonyymi kirjoitti...

Kävin täällä. Mun aivokapasiteetti ei kertakaikkiaan riitä muuhun kuin vaippakaavojen mallaamiseen ja muokkaamiseen. Aika masentavaa.Ehkä mäkin joskus alan aktiivisemmaksi kansalaiseksi... mene tiedä.Onneksi Pyykkikorissa voi edes yrittää ajatella jotain muutakin.

Anonyymi kirjoitti...

En löytänyt a-m:n linkittämää artikkelia :-(

Milli kirjoitti...

Tässä A-M:n linkittämä juttu Hesarissa: http://www.hs.fi/kulttuuri/

Tuo kolmas otsikko: Taiteilijajärjestöt haluavat Suomeen kulttuurineuvoston

Kuulostaa hyvältä, ainakin näin ensikuulemalta. Olisi kiva löytää asiasta lisätietoa. Kokeilenpa Googlettaa sanalla kulttuurineuvosto.

Mulla alkaa myös ajatukset karkailemaan, enkä oo tänään tehnyt juuri mitään (en edes pessyt yhtä koneellista pyykkiä!). Odotan vähän hermostuneesti, enkä jaksa enää tarttua mihinkään pidempää keskittymistä vaativaan. Fyysinenolo alkaa olla aika epämukava, ja odotan vaan lähtömerkkiä (synnärille). Vaikka voi hyvin olla, ettei vielä viikonlopun aikanakaan tapahdu mitään... Katsotaan.

Anonyymi kirjoitti...

Mua alkoi harmittaa, kun aloitin tuon viestini nipottamalla termistöstä. Olet Milja ihailtavan aktiivinen kulttuuriväen puolustaja - vielä tuossakin fyysisessä tilassa, jossa ajatusten pitäisi biologiankirjojen mukaan pyöriä vain oman navan seudulla.

Pidän peukkuja, että synnytys alkaa sopivalla volyymilla ja et joudu odottelemaan rakausviikolle 42!

T.Elina

Milli kirjoitti...

Hyvä vain, että oikaisit termit, Elina. :-) Sain ne nyt vasta päivitettyä oikein.

Ehkä olen niin aktiivinen nyt, koska on pakko saada ajatukset johonkin muualle kuin odottamiseen. Ja ehkä myös oikeudentajuni on terästäytymässä, kun on jälkikasvua tulossa. Yritän olla jatkossa hieman aktiivisempi myös blogiemäntänä (joskin voi olla, että joudun piankin syömään sanani).

Synnytyksen suhteen ajattelen nyt, että mitä vaan voi tapahtua - mutta ulos se lapsi tulee jokatapauksessa. :-)

Anonyymi kirjoitti...

Heippa Milja,

Ensi alkuun kovasti voimia odotuksen loppusuoralle!

Olipas kiva, kun lähetit postia tästä blogistasi minullekin.

Joo, voisin äikän opettajan ammattia harjoittaneena sanoa sanasen minäkin taiteen opetuksesta, "kulttuurisesta lukutaidosta". Itse huomasin koulumaailmasta sen, että ihan kaikki ei olekaan kouluissa kiinni määrärahoista ja tuntimääristä: hyvin paljon on väliä opettajan persoonalla. (Toki ylisuuret ryhmät ja varsinkin lukiossa jaksojärjestelmän kiirellisyys vaikuttavat opettajien jaksamiseen ja tätä kautta aivan varmasti opetuksen laatuun.)

Mutta mutta, pointtini on sanoa, että koulumaailma on pelottavan paljon kiinni myös opettajien persoonista. TÄmänpä takia minusta onkin upeaa, että nyt luokanopettajien pääsykokeisiin otetaan tästä edes KAIKKI. Vielä viime keväänähän piti ensin pyrkiä pääsykokeisiin ja sitten vasta pääsi sisälle pääsyä yrittämään itse kokeisiin(yleensä vain hyvillä lukion papereilla pääsi kokeeseen). Toivottavasti uudistunut valintakoe-systeemi tarkoittaa, että tulevaisuudessa ala-asteen opettajina toimii hyvin monenkirjava joukko ihmisiä, eikä enää pelkästään niitä "kuuden ällän tyttöjä".

Minusta nimittäin juuri perusasteen opetuksella on valtavasti väliä. (En ymmärrä ollenkaan, miksi ala-asteen opettajien palkkoja ei vielä 2000-luvulla ole nostettu aineen opettajien palkkatasolle - Käsittämätöntä!)Taideopetukseen pitäisikin satsata paljon juuri alaluokilla.

Itse olen paljon miettinyt, mihin suomalaisessa koulujärjestelmässä katoavat ne luovat, runoilevat, satuja sepittelevät, värien käytön pienet mestarit, jotka alaluokilla selviävät mitä luovemmista tehtävistä? Monesti jo yläasteiässä nämä samat lapset eivät meinää millään "keksiä", mistä aineissaan kirjoittaa, mitä piirtää...

Johtuukohan luovuuden suoranainen katoaminen siitä, että ylemmillä luokilla koululaisiin istutetaan aikamoinen suorittamisen metallin maku? Oppiminenhan tarvitsee valtavasti aikaa ja ihmettelyä - ei kiirettä! Opetussuunnitelmien hienot rivit "eheästä minäkuvasta ja aktiivisesta kansalaisesta" eivät toimi, jos luovuudelle ei ole enää kiireessä tilaa.

Yritän äidinkielen opetuksessani ujuttaa jokaiselle tunnille aimo annoksen elämän ja ihmisyyden ihmettelyä. Minusta taidekasvatus äidinkielessä onkin juuri syvemmän ihmiskuvan etsimistä: kuvataiteen, runon, elokuvan, novellin, mainoksen, romaanin tai vaikka rock-lyriikan äärelle pysähtymistä, ihmettelyä.

Ja jälleen kerran ihmettely vaatii aikaa. Se on monesti melkoisen outoa äksöniin tottuneille oppilaille, jotka mieltävät äkkiseltään koko touhun "tylsäksi". Joskus tuntuu, että lukeminenkin on menettänyt suosiotaan juuri sen takia, että se edustaa tavallaan "hiljaisuuden kulttuuria" nopeasti etenevässä yhteiskunnassa.

No joo. En halua tällä kuitenkaan sanoa, että nykynuoret olisivat missään muodossa mitään kulttuurin tuntemuksen "menetettyjä sieluja". Ehkä luovuus on vain muuttanut muotoaan...Silti taide- ja kulttuurikasvatuksella on tärkeä paikkansa ja sitä tulisi edistää ja arvostaa kaikin tavoin.

terveisin Virpi